Көкжөтел дегеніміз не?
43 ViewsЖоғарғы тыныс жолдарының шырышты қабығының зақымдалуымен және ауыр жөтелдің пайда болуымен сипатталатын жедел инфекция көкжөтел деп аталады. Көкжөтел — жоғарғы тыныс жолдарының шырышты қабығын…
Ежелгі заманнан естелік болып қалған жәдігерлердің адамзат тарихында маңызды рөл атқаратыны айтпаса да белгілі. Сондықтан болар, соңғы кездері әр төбенің бауырына жасырынған, жазық даланың кеудесіне орнаған құндылықтарды тануды мақсат тұтып келеміз. Дейтұрғанымен, санамызда «Айтқан әрбір сөзіміз істеген ісімізге сай келе ме?», «Біз осы тарихи жәдігерлер жайында не білеміз?», «Оларды заманға лайықты насихаттап жүрміз бе?» деген заңды сауалдар еріксіз туындайды. Ендеше біз бүгін өткен күндерді қайта парақтап, осы бір қойылған сұрақтарға жауап іздеп көреміз.
Құт дарыған, қасиет жайлаған қазақ даласының қай қиыры болмасын құндылықтарға өте бай. Әр өңірдің өзіне тән тарихи мекені, көне жұрты, қазақтың тарихына қатысты құндылықтары бар. Сондай-ақ, оған кезінде ата-бабаларымыздың жүріп өткен ерлік жолын, ұстанған салты мен ғұрпын да қосыңыз. Олардың барлығы да күн өткен сайын құндылығы артқан, құпиясын жер қойнауына жасырған, ғажайыбымен таңқалдырған тарихи дүниелерге айналып келеді. Дәл сондай тарихи нысандар біздің ауданымызда да баршылық. Бар деймін-ау.Тіпті, көп десем де артық айтқандығым емес. Солардың бірі әрі бірегейі – киелі Құлан қалашығы.
ЮНЕСКО-ның Бүкіләлемдік Мәдени мұра тізіміне енген қалашықтардың қатарына бәрімізге жақын таныс киелі Құлан қалашығы да жатады. Құлан ауылының маңында орналасқан ежелгі қала 2014 жылы аталмыш ұйымның тізіміне енгізілген болатын. Жалпы көне қалашық жайында тарих беттерінде келтірілген деректер өте көп. Солардың бірін Қытай тақуасы Сюань-Цзянының жол бағдарламасында және Тан династиясының тарихында қала «Цзюй-Лань» деген атпен аталып өткен. Ол туралы VІІІ-Х ғасырларда Ұлы Жібек жолының бойында орналасқан қалаларды сипаттаған араб авторлары да жазып өткен. Араб географы Ал-Максиди өз еңбектерінің бірінде «Құлан – бекіністі қала, онда соборлы мешіт (Медина) бар, ол үлкен Тараз жолында» деп жазған. Құланмен бірқатар тарихи оқиғалар байланысты. Мәселен, 740 жылы түргеш бегі Құрсұл батыс-түрік қағанатының ең соңғы қағаны Ашин Сыньды осында өлтірсе, 840 жылы араб әскерлері Құланға дейін жеткен екен. Қаланың топографиясынан шахристан, ішкі қамал және шығыс жағынан бекініссіз рабаттың іздері аңғарылады.
Ашық дереккөздердегі мәліметтерге қарағанда, Құлан қаласын бірнеше ғасыр бойы ешбір жау басып ала алмаған. Тіпті, онда сырттан бөтен адамдар да кіре алмаған екен. Оған дәлел ретінде мына бір жазбаны келтіруге болады. «Осыдан бірнеше ғасыр бұрын біздің өлкеде бір үлкен шаһар болыпты. Өзі биік төбенің үстінде қоныс тепкен көрінеді. Жан-жағы сай-сала, саз-балшық, қалың қамыс. Қамалға сырттан жан баласы кіре алмайды екен. Қалаға кіретін тек бір ғана жол бар. Ол шаһардың ішінен ғана ашылатын аспалы көпір. Сондықтан ол қаланы бірнеше ғасыр бойы жау басып ала алмапты. Ал сазды кешіп өту мүлдем мүмкін емес. Ол аумақта саз жағалай қалың қамыс өсіпті. Арасында құлан жайылып жүреді екен. Сонысына қарап бұл қаланы «Құланды», кейіннен «Құлан» деп атап кетіпті» делінген аңыздардың бірінде. Құлан қалашығының маңы әлі де сазды. Соған қарамастан, бекіністің жасалуы бұл аймақтың саяси қала болғандығын дәлелдейді.
2015 — 2018 жылдары қалашыққа зерттеу жұмыстары жүргізілді. Археологиялық зерттеулер Құлан жұртының орталық бөлігінде, атап айтқанда, қамал және шахристанда жүргізілді. Қала қамалының көлемі шамамен 40х40 метрді құрайды. Қазба қамалдың солтүстік-батыс бөлігінде 15х15 метр көлемде салынды. Қазба барысында Х-ХІ ғасырдағы сарай қалдықтары анықталды. Сарай қатты қираған, тек іздері қалған. Оның астынан монументалды ғимараттың сұлбасы көрініп тұрды. Аршу барысында Батыс-түрік қағанатының дәуірінде, VІІ ғасырда салынған қамалдың бір бөлігі екендігі анықталды. Қазба нәтижесінде ғимараттың 5 бөлмесі анықталды, оның үшеуі толықтай аршылып зерттелді.
Бөлмелердің бірі өте бай өрнекпен безендірілген. Қарама-қарсы қабырғаларда арка тәрізді ойықтар бар. Ойықтардың айналасы мен қабырғалары оюлы медальондардан тұратын бордюрлермен безендірілген. Әрбір медальондағы оюлар мотивтері бір-бірін қайталамайды. Бордюрдің астымен жүзім бейнелеген қатар жүргізілген.
Ойықтың алдында ашық ошақ орналасқан. Бұл ошақта отқа табынушылар «киелі отты» өшірмей жағып отырған. Одан шыққан күлді қасындағы сыпада арнайы орынға төгіп отырған. Бөлме қабырғаларының бойымен сыпалар салынған. Бұл бөлме қамал жүйесіндегі ғибадатхананың орны деп болжаймыз.
Келесі бөлме көлемі жағынан үлкендеу. Оның да қабырғаларының бойымен, оларға жапсарластырып сыпалар салынған. Сыпалардың биіктігі әркелкі. Төрдегі сыпаға екі баспалдақты тепкішекпен шығатын болған. Қабырғаларда 8 шам қоятын ойықтар бар. Олардың астында, адамның бойымен шамалас биіктікте сюжетті бейнелері бар таспа жүргізілген. Бейнелерден адамдар, жануарлар, құстар мен түрлі белгілерді ажыратуға болады. Сурет алебастр сылақтың үстіне сызу арқылы салынған. Өкінішке орай, алебастр сылақ қазір түсіп қалған. Сызықтар ізі астындағы саз сылақта қалған. Адам бейнелері арасынан билеушіні, оның уәзірлері, абыз, ту ұстаған жауынгер мен аңшыны ажыратуға болады. Аң-құстардың ішінен кептер, қырғауыл, тау ешкісі мен түлкілерді атауға болады. Аталған суреттер бұрын жартаста бейнелеу өнеріне тән деп келген. Ғимаратты безендіруде пайдаланғандығы бірінші рет анықталып отыр. Бұл дегеніміз – аталған ғимаратты жергілікті шеберлер салып, безендіргендігінің дәлелі. Аталған бөлме қамалдың салтанат бөлігі іспеттес. Мұнда билеуші жиын өткізіп тұрған. Қызметшілерін дәрежесіне қарай сыпаның биік-аласа бөлігіне отырғызып, өзі тепкішекпен шығып, төрдегі таққа отырған деп болжап отырмыз.
Алдағы жылдары да жүргізілетін зерттеулер қамалдың қалған бөлігін аршуға мүмкіндік береді деп сенеміз. Сонда ғана қамалдың толық құрылымы анықталып, Қазақстан тарихында алғаш рет түркілердің құрылыс салу өнері туралы толыққанды білетін боламыз.
Зәуре Сарманбетова,
аудандық тарихи-мәдени ескерткіштерді қорғау инспекторы.